PRIVACYREGLEMENT
Hoe is uw privacy geregeld door Eden Consult?
U leest het in dit privacyreglement.
De ‘u’ in dit document bent u: de klant van Eden Consult. Als er ‘wij’ of ‘we’ staat gaat het over ons: Eden Consult.
Eden Consult volgt de AVG wet t.b.v. het waarborgen van privacy van u en onze opdrachtgevers.
Eden Consult is actief op het gebied van contextuele familie- en relatie therapie / coaching én individuele hulpverlening / persoonlijke coaching. Eden Consult begeleidt families en organisaties vanuit het contextueel gedachtegoed, waarin het gaat om herstel brengen in – en opbouwen van vertrouwensvolle relaties binnen families en organisaties. Eden Consult werkt voor particulieren en bedrijven/instellingen.
Het doel van dit privacyreglement is u te laten weten:
Voor een Eden Consult traject worden door onze cliënten en opdrachtgevers persoonlijke gegevens aangeleverd en vastgelegd.
Bij therapie/coaching betreft het de volgende persoonsgegevens:
Bij een Eden Consult traject binnen een organisatie betreft het de volgende gegevens:
Bij een e-assessment of communicatie vragenlijst (KLLP) betreft het de volgende gegevens:
Verwerking van de opdrachtgegevens
Tijdens het intakegesprek worden gegevens van betreffende personen (incluis opdrachtgegevens) vastgelegd. Vervolgens wordt een opdrachtbevestiging opgesteld en wordt een traject opgestart.
Alle persoonsgegevens (incluis assessment rapportages) die binnen een traject vallen worden opgeslagen in MS Office.
Van gesprekken met cliënten /opdrachtgevers / kandidaten wordt op verzoek een verslag gemaakt.
Voordat het Eden Consult traject aanvangt wordt u op de hoogte gesteld van de afspraken die wij hebben opgesteld over rapportages.
Deze afspraken betreffen de volgende gegevens:
Schriftelijke rapportages bij therapie / coaching trajecten
Schriftelijke rapportages over u aan derden versturen wij enkel nadat u hiermee schriftelijk akkoord bent gegaan.
Schriftelijke rapportages bij Eden Consult trajecten binnen organisaties
Schriftelijke rapportages over betrokken medewerkers versturen wij enkel aan onze opdrachtgever nadat betrokken medewerkers hiervoor schriftelijk danwel mondeling hun akkoord hebben gegeven.
Schriftelijke rapportages bij assessments
De assessments en vragenlijsten die Eden Consult inzet genereren elektronische rapportages. Schriftelijke rapportages hiervan (analyse door Eden Consult of een psycholoog) over u versturen wij enkel aan derden nadat u hiermee schriftelijk akkoord bent gegaan.
Tot vijf jaar na het tijdstip van afsluiting van een verandertraject dan wel een coaching traject worden uw gegevens bewaard, tenzij u ons verzoekt deze eerder te verwijderen. Er zijn echter gegevens die volgens de wettelijke bewaarplicht langer bewaard moeten blijven. Administratiegegevens, zoals facturen, moeten wij tien jaar bewaren.
U kunt contact opnemen met uw contactpersoon bij Eden Consult, wanneer:
Wilt u uw gegevens inzien of laten aanvullen? Of wilt u gegevens laten verwijderen of afschermen? Dan voeren wij uw verzoek in principe uit. Behalve als dit niet mogelijk is. Bijvoorbeeld als we u willen beschermen, of de rechten en vrijheden van anderen niet willen aantasten. Wanneer wij niet kunnen voldoen aan een dergelijk verzoek ontvangt u hierover schriftelijk bericht. In dit bericht leggen wij uit waarom we niet aan een dergelijk verzoek hebben kunnen voldoen.
Eden Consult heeft een geheimhoudingsverplichting (beroepsgeheim). We zorgen er dus voor dat uw gegevens niet worden verspreid. Het gaat hierbij ook om de originele en kopieën van documenten.
Derden kunnen alleen bepaalde informatie ontvangen met toestemming van de cliënt/kandidaat. Of wanneer een wettelijke bepaling dit voorschrijft.
Indien u van mening bent dat Eden Consult afspraken volgens het privacyreglement niet nakomt, dan kunt u daarover contact met ons opnemen.
Vanuit deze kernwaarden geeft Eden Consult tevens inhoud en vorm aan dit privacyreglement.
Marie-Louise is na haar studie aan de Academie voor Beeldende Vorming overgestapt naar het commerciële bedrijfsleven. Na jarenlang als consultant en manager werkzaam te zijn geweest bij gerenommeerde executive search bureaus is zij vanaf 2004 werkzaam als organisatiecoach en veranderkundige. In 2004 is zij binnen het bedrijf van haar echtgenoot gaan werken. Samen hebben zij Topview verder uitgebouwd (www.topview.nl). Binnen Topview is zij werkzaam als organisatiecoach en veranderkundige voor familiebedrijven, B-2-B, onderwijs- en ideële instellingen. Zij begeleidt organisaties, teams, individuele medewerkers en leidinggevenden in persoonlijke- en zakelijke ontwikkeltrajecten.
Marie-Louise heeft zich in haar vakgebied ‘coaching, contextueel werken & organisatieontwikkeling’ professioneel verder ontwikkeld met diverse opleidingen zoals certified trainer / communicatie coach LIFE Languages™ (KLLP), de masteropleiding organisatiecoaching en het contextueel therapeutisch werken via de Nagy Academie. Zij is lid van de VCW (Vereniging van Contextueel Werkers).
Marie-Louise typeert zichzelf met de volgende woorden: professioneel, verbinder, betrokken, uitluisteren, analytisch, creatief, pragmatisch en actiegericht.
Indien wenselijk kan Marie-Louise vanuit haar christelijke overtuiging ook cliënten begeleiden die graag vanuit de Bijbelse context een contextueel traject willen aangaan.
Binnen Topview en Eden Consult zet Marie-Louise Horst Life Languages in om zicht te krijgen op iemands communicatiestijl. Tegen die achtergrond een gezamenlijke presentatie van dit krachtige instrument.
We willen allemaal gezien, gehoord en begrepen worden, zowel in je werk als thuis.
De meeste relaties mislukken door miscommunicatie en misverstanden. Managementconsultant en auteur Peter Drucker zegt: “dat zelfs meer dan 80% van de managementproblemen het gevolg zijn van gebrekkige communicatie”. De oplossing? We moeten onszelf en anderen leren begrijpen en ontdekken hoe de kloof te overbruggen. Het communicatiesysteem Life Languages lost dit probleem op. Life Languages is het enige communicatiemiddel in de markt dat zowel beschrijvend als toepasbaar is. Het Kendall Life Languages Profile (KLLP) laat zien hoe je alle inkomende en uitgaande communicatie verwerkt. Het laat je ook zien hoe je de communicatie van de mensen om je heen kunt herkennen en hoe je hierop kunt aansluiten. Ons beproefde systeem helpt iedereen bij het herstellen, versterken en uitbouwen van relaties op het werk en thuis. Het draagt bij aan een positieve en productieve omgeving waar mensen groeien en bloeien.
Sinds 1985 heeft het Life Languages instituut honderdduizenden individuen, stellen en organisaties over de hele wereld geholpen een ommekeer te brengen in hun communicatie en relaties met behulp van Life Languages.
7 Commmunicatietalen
Life Languages bestaat uit zeven verschillende communicatietalen. Het genereert sleutels voor effectieve communicatie en daarmee succesvolle relaties en samenwerking. Tevens wordt met deze methodiek gewerkt aan karakterontwikkeling. Life Languages kan om verschillende redenen worden ingezet: van het begrijpen van jouw eigen communicatiestijl, tot communicatie en samenwerking vraagstukken in teams & organisaties alsmede binnen families en relaties. In feite dient het bij alle genoemde uitdagingen een betere performance (winst op relatie, samenwerking en resultaat), zowel individueel als gezamenlijk!
Historie
Het Life Languages instituut bestaat al meer dan 30 jaar en is opgericht door de Kendall familie, die zelf ‘bottle necks’ in de eigen communicatie ervoer. Met elkaar zijn zij op zoek gegaan naar wat er nodig is om effectiever en vruchtbaar te communiceren. Hiermee is Life Languages ontstaan en ondertussen actief in meer dan 15 landen en vertaalt in 8 talen. Binnen Life Languages International werken we met een netwerk van certified communciation coaches voor een gevarieerde portfolio aan klanten.
Ons motto
Jezelf en de ander door Life Languages leren kennen genereert dynamische groei, zowel op het werk als thuis. Leer jouw eigen filter, behoefte, passie en kracht kennen en leer het ook van de ander kennen. Je zult een krachtigere communicatie en daardoor betere relaties ontwikkelen. Hoe: door te leren andere vragen te stellen die in lijn zijn met de filter, passie, kracht en kwaliteiten van de ander. Daarmee valideer je het karakter van jezelf en de ander. Ben je echt benieuwd naar de ander?
Voor wie?
Each Life Language™ has a filter that screens incoming communication.
This filter determines the receiver’s response or reaction.
Each Life Language™ has a unique need that it wants met from others.
Knowing our own needs and meeting the needs of others is essential.
Each Life Language™ has a passion that drives, motivates
and gives direction to their every thought, word, and interaction with others.
Each Life Language™ has many character strengths but there is one unique strength.
We want to validate the character in others.
Life Languages kraakt de code voor effectieve communicatie
op het werk en thuis!
De methodiek van Life Languages gaat uit van 7 communicatietalen, die hieronder kort worden toegelicht. In welke herken jij jezelf?
MOVER: als je vooral de Mover-taal spreekt is je behoefte dat er actie en avontuur is. Je wilt graag innoveren en hebt snel ideeën over hoe iets beter kan. Stress wordt bij jou zichtbaar doordat je anderen onder druk gaat zetten door te eisen of aan te vallen. De noodzaak om nu op een andere manier te werken en misschien zelfs andere activiteiten te ontwikkelen vraagt om jouw ideeën – zorg dat je in contact bent met de beslissers in jouw organisatie.
DOER: als je vooral de Doer-taal spreekt dan wil je graag dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt en je rondt taken graag goed af. Je zult gemakkelijk op zoek gaan naar acties die gebeuren moeten. Stress wordt zichtbaar doordat je op anderen gaat mopperen of je als slachtoffer opstelt. Misschien moet je even schakelen omdat je je werk nu op een andere manier moet doen dan je gewend bent. Wees je bewust van de noodzaak om tastbare resultaten te kunnen afvinken.
INFLUENCER: als je vooral Influencer – taal spreekt dan zoek je naar verbondenheid en bevestiging in het contact. Je moedigt anderen graag aan in hun werk en brengt enthousiasme. Stress wordt zichtbaar doordat je gaat ontkennen en weg wil vluchten uit lastige situaties. Je was misschien gewend om mensen ‘automatisch’ door de aard van je werk tegen te komen. Nu is het wat meer zoeken naar contact. Kijk of je dat kan regelen door te plannen dat je een aantal mensen op vaste momenten belt of via beeld ontmoet. En zoek naar mogelijkheden om mensen wel face to face te ontmoeten.
RESPONDER: ben je iemand die vooral Responder– taal spreekt dan wil je graag onvoorwaardelijke aanvaarding ervaren in contact en kun je je heel goed inleven in een ander. Je zult mensen met compassie benaderen. Stress wordt bij jou zichtbaar doordat je gaat klagen en je jezelf somber gaat voelen. Hoewel je een deel van de non-verbale communicatie mist kan online of telefonisch contact een redelijke vervanger zijn voor daadwerkelijk contact met mensen. En misschien biedt de extra tijd die ontstaat ruimte voor je creatieve kant.
SHAPER: als je vooral Shaper – taal spreekt dan wil je graag dat er een plan is en zo nodig help je een plan te maken. Je vindt het belangrijk dat er steun en instemming is voor dat plan en kunt geduld opbrengen om dat plan te realiseren. Als je gestrest raakt ga je anderen bekritiseren of op een zijspoor zetten. Op zich kan doelgericht werken en aansturen ook prima als je door de omstandigheden meer vanuit huis werkt. Nu je minder mensen ontmoet is het wel extra belangrijk om tijd te nemen voor de relationele kant van het samenwerken.
PRODUCER: spreek je vooral Producer – taal dan heb je de zaken graag op orde en zet je je vindingrijkheid in. Daarvoor ontvang je graag waardering. Stress wordt zichtbaar doordat je anderen beperkt in hun beslisruimte. Je zult er waarschijnlijk niet heel veel moeite mee hebben om een nieuwe manier van werken te vinden. Denk erom dat je niet te veel op procedures gefocust raakt.
CONTEMPLATOR: spreek je vooral de Contemplator-taal dan heb je graag de ruimte om goed na te denken over zaken die jou interesseren. Je bent loyaal aan je eigen gedachtengoed. Bij stress zul je geneigd zijn je terug te trekken. De huidige omstandigheden maken dat je wellicht geniet van de rust om na te denken en je te verdiepen, maar ook gefrustreerd kunt zijn als er niemand naar jouw interessante gedachten luistert. Organiseer dat je regelmatig van gedachten kunt wisselen met anderen, al dan niet online.
Wat wil jij graag in jouw communicatie ontwikkelen? Als je niet op een vanzelfsprekende manier je voorkeurstaal kunt volgen, ligt er misschien een uitdaging om andere talen te ontwikkelen. Natuurlijk spreekt niemand van ons maar één taal en zul je een combinatie van voorkeuren herkennen in het voorgaande. Zie voorbeeld profiel. Afhankelijk van jouw omstandigheden kun je met Life languages onderzoeken welke andere taal jou gaat helpen om jouw doelen te realiseren.
Life Languages plaatst mensen niet in een hokje maar voorziet in een basis door het vergroten van inzicht en bewustwording van zichzelf en anderen en het ontcijferen van de code tot effectieve communicatie.
“In 2014 kwam ik voor de eerste keer in contact met life languages en het heeft me diep geraakt: ik ontving ‘als het ware’ een handleiding van mijn eigen communiceren en functioneren en karakter. Het gaf mij inzicht in dilemma’s in mijn denk- en gevoels- en actiekracht. Het gaf mij inzicht in de schoonheid van elke taal en de uniciteit van ieder mens. Ik vergelijk een LL profiel vaak met de versnellingsbak van een auto, het helpt je die resources in te zetten die jou in relatie met je omgeving effectiever en plezieriger maken. En dat is winst op het werk en thuis.”
Indien je wilt weten hoe jouw communicatieprofiel eruit ziet?
Neem dan contact op met Marie-Louise Horst, info@topview.nl of info@eden-consult.nl
Iván Böszörményi – Nagy (1920 – 2007) is de grondlegger van de contextuele benadering. Voor velen is Nagy de man van het begrip loyaliteit. Het gaat hierbij om de existentiële loyaliteit tussen ouders en kinderen. Een beroemde uitspraak van Nagy is dan ook: Hoe slechter de ouders, hoe loyaler het kind. Denk aan al die kinderen die zwijgen als er thuis sprake is van geweld, omdat zij de ouders willen beschermen. Over loyaliteit hoeven we als het hier om gaat niet romantisch te zijn. Kern in zijn denken is dat we als mens ingesteld zijn op relaties, ofwel de mens is fundamenteel relationeel. We zijn afhankelijk van elkaar. De kwaliteit van ons leven, wordt in hoge mate bepaald door de kwaliteit van onze relaties. Nagy deed hierover ooit de volgende uitspraak: “Onze eerste levensbehoeften zijn een voorwaarde om te kunnen overleven, maar we hebben relaties nodig om te bestaan.”
Doordat we gezien en gekend worden door anderen zijn we van betekenis, dit bevestigt ons in ons bestaan. Als niemand ons ziet, als we niet verbonden zijn met anderen, raken we ook de verbinding met onszelf kwijt. Volgens Nagy wordt de kwaliteit van onze relaties bepaald door vertrouwen en betrouwbaarheid, zij zijn de zuurstof voor onze relaties.
We hebben het nodig anderen te kunnen vertrouwen. De mate waarin we dit vermogen ontwikkelen krijgen we mee van thuis, de plek waar we opgroeien (als het goed is). In onze familie leren we hoe we liefhebben, hoe we omgaan met verschillen en hoe we conflicten aangaan, die oplossen en weer verbinden met elkaar. Daar ontwikkelen we onze blauwdruk voor relaties en de plek die we daarin zelf innemen.
In elke familie wordt gegeven en ontvangen, er zijn al allerlei balansen tussen de verschillende familieleden, soms zijn die balansen redelijk in evenwicht, maar vaak ook is er sprake van disbalans, door het onrecht dat heeft plaatsgevonden, of het lot dat heeft toegeslagen. We zijn het ons als pasgeboren baby’s niet bewust, maar maken deel uit van een familiegeschiedenis die al generaties lang bestaat. Daar voegen wij met ons bestaan weer geschiedenis aan toe. Een fascinerend gegeven. We dragen bij door wie we zijn, door wat we doen, doordat we er zijn.
Uitgangspunt van Nagy is dat alle kinderen geven, om dat wat uit balans is geraakt over de voorgaande generaties, weer in balans te brengen. Hoe meer er uit balans is, hoe harder kinderen werken om het evenwicht te herstellen. En dat stopt niet als we volwassen zijn. We blijven altijd kind van onze ouders en we willen altijd bijdragen, van betekenis zijn en daarin gezien worden, dat ook. Als we thuis een bruggenbouwer waren, herhalen we dit later vaak op andere plekken. Als we aangepast en teruggetrokken waren, om niet nog meer spanningen in het gezin te veroorzaken, is dat vaak ook de positie die we innemen in onze volwassen relaties.
Het uitgangspunt van een contextueel therapeut is dan ook altijd dat iedereen binnen de context van de cliënt van betekenis is, dat iedereen een stem heeft en dat we tot de meest rechtvaardige oplossingen komen als iedereen gehoord wordt. Daarom stellen we de dialoog centraal in onze begeleidingsprocessen. Onder dialoog verstaan we kortweg het gesprek over de balans van geven en ontvangen. Een contextueel therapeut is als het ware de advocaat van alle gezinsleden, omdat iedereen ertoe gerechtigd is dat men rekening met hem/haar houdt. Vanuit deze overtuiging wil een contextueel hulpverlener ieders stem laten klinken en ieders verdienste zichtbaar maken.
Er is diep in ons vaak zoveel dat gezegd wil worden en er zijn tegelijk zoveel redenen waarom we ons niet uitspreken…We willen de ander niet kwetsen, we willen conflicten vermijden of we denken dat onze stem er minder toe doet dan die van anderen… Iedereen wil van betekenis zijn en bijdragen, dat is een fundamenteel uitgangspunt.
Doel is dat de familieleden hun betekenis voor elkaar opnieuw of voor het eerst kunnen gaan zien en dat de familie een oefenplaats kan worden voor dialoog. Een plek waar je kunt leren benieuwd te zijn naar de ander, jezelf te onthullen door jouw eigen verhaal te vertellen (ik – ervaring). Een plek waar er voor iedereen ruimte is om zijn of haar stem te vinden en gehoord te worden. Een plek waar een nieuw perspectief wordt gecreëerd: een proces dat nooit meer ophoudt: zich voortdurende ontwikkeld te vergelijken met een perpetuum mobile.